images

STICHTING DORPSHUIS WIJSTER

Jaarverslag 2015

Bouw activiteiten
In 2015 is de uitbreiding van het Dorpshuis ten behoeve van de jeugdruimte zo goed als afgerond, voor wat betreft de activiteiten van de aannemer, Marinus Vierhoven, in ieder geval. Inmiddels heeft de oplevering plaatsgevonden en is door alle betrokken partijen de conclusie getrokken dat we er een prachtige, mooi en degelijk gebouwde jeugdruimte bij hebben.

Er moet nog veel gebeuren, de jeugd is nu aan zet en druk doende om de inrichting voor elkaar te krijgen, er wordt geschilderd en getegeld, nagedacht over de vloer en de bar. Wanneer het tegelwerk op de vloer en wanden gereed is worden muren en plafonds gespackt, aansluitend zal Marten Prakken verlichting en sanitair plaatsen. Naar verwachting zal rond de zomervakantie begonnen kunnen worden met de verhuizing naar de nieuwe ruimte.

Ringleiding
Er is een ringleiding aangelegd in de Weidehoek, met financiële ondersteuning van de Begrafenisvereniging Wijster e.o., de Werkgroep Ouderen onder Dak en de Gemeente Midden Drenthe hebben we deze aanpassing kunnen realiseren. We willen als dorpshuis voor iedereen in onze gemeenschap van waarde zijn, ook voor hen die minder goed horen.

Blikinzameling
Sinds de school is gestopt met het inzamelen van blik is er een container tbv blikinzameling geplaatst bij De Weidehoek. De opbrengst komt ten goede van de inrichting van de nieuwe jeugdruimte.

Verkiezing Dorpshuis van het Jaar
In de eerste helft van 2015 heeft ons dorpshuis meegedaan met de verkiezing Dorpshuis van het Jaar, georganiseerd door de Rabobank, RTV Drenthe, Dagblad van het Noorden en de BOKD. Na inschrijving en selectie ontvingen we bezoek van RTV Drenthe, tbv het programma Strunen, en daarna nog bezoek van de jury. Helaas behoorden we niet tot de laatste (beste)5 dorpshuizen, maar zijn wel erg blij met een plek in de Top 10! Het meedoen aan deze verkiezing heeft ons veel gebracht, naast de nodige publiciteit hebben we ook veel kunnen leren van hoe andere dorpshuizen inhoud geven aan hun rol in de lokale gemeenschap.

Pilot Superrr
Samen met Dorpsbelangen is een project gestart om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer aan het werk te helpen, via de Gemeente.

Wij hebben ons beschikbaar gesteld voor 2 dagdelen per week, tbv tuinonderhoud, allerhande klussen en ondersteuning bij de interieurverzorging. Helaas heeft het ons niet gebracht waar we op hadden gehoopt, er is geen concrete invulling gerealiseerd.

Wijzigingen in het Bestuur
In de bestuursvergadering van oktober zijn Julian Kuipers en Nick Dekker verwelkomd in het bestuur van de stichting, zij zullen als algemene bestuursleden deelnemen. Een lang gekoesterde wens is in vervulling gegaan, namelijk: een afvaardiging van het bestuur van Twick in het bestuur van de stichting.

Tijdens de bestuursvergadering in november heeft Henk Weggemans ons meegedeeld dat hij in 2016 wil gaan stoppen met het secretariaat. Henk is sinds de oprichting van het bestuur in 1967 actief als secretaris.

Helaas, tot ons aller verdriet en erg onverwacht is Henk Weggemans na een kort ziekbed op 4 maart te Groningen overleden.

Met groot respect en bewondering, voor zijn niet aflatende inzet, vanaf de oprichting tot op het allerlaatste moment, zullen we ons Henk blijven herinneren.

Het Beheer
Ook in 2015 werd het beheer, tot grote tevredenheid en met veel enthousiasme verzorgd door Lammie Oostenbrink.

Georganiseerde activiteiten
In chronologische volgorde, en met dank aan de activiteitencommissie

20 februari:     Kindercarnaval met disco
13 maart:         Veiling ten behoeve van de inrichting jeugdruimte Twick/KOKO
21 maart:         NL Doet; binnen schilderwerk, nieuw hekwerk en picknicktafel geplaatst
17 april:           Filmavond voor de kinderen
23 mei:            Rondje Wijster
3 oktober:       Weidemarkt
23 oktober:     Halloween avond
24 oktober:     Muziekavond, thema: Back in Time
18 december:  Filmavond voor de kinderen

Organisatie overig:

2 mei:              Optreden Freetime Dixielanders
2 december:    40 jaar treinkaping Wijster, thema avond met lezingen en ooggetuigenverslagen

Het bestuur vergaderde in 2015 totaal elf keer, waarvan een keer met de gebruikers.

Bart Kranen,  Voorzitter

Geen reacties